|
|
|
Kommentar till Aftonbladets artikel om omega-3 Få egenvårdsprodukter är så väl studerade som omega-3. Fler än 900 vetenskapliga studier har publicerats om dessa fettsyror. Bäst utforskat är de positiva effekterna på hjärta och kärl. Aftonbladets artikel är föranledd av en studie som visar att personer med störd blodsockeromsättning eller typ-2 diabetes inte löper mindre risk att drabbas av hjärtinfarkt och stroke. Artikeln är publicerad i New England Journal of Medicine av ett internationellt forskarlag som har följt 12 536 patienter med diabetes eller förstadier till diabetes. Samtliga deltagare bedömdes ha hög risk att insjukna i hjärt-kärlsjukdom och medicinerades även med hjärtskyddande läkemedel. Resultaten av studien motsäger tidigare epidemiologisk forskning som har visat samband mellan högt intag av omega-3 fettsyror och lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar. Att en sådan effekt uteblir kan, enligt forskarna, bero på att de patienter som deltog i studien var välmedicinerade med just hjärtskyddande syntetiska läkemedel. En annan möjlig förklaring är att mängden omega-3 fettsyror som användes i studien var för låg. Omega-3-fettsyror har använts som kosttillskott och naturläkemedel i många decennier. Biverkningarna är få och milda. Det finns en lång rad positiva medicinska effekter dokumenterade idag, men läkemedelsverket beslöt senast 2007 att så länge dygnsdosen inte överstiger 3 gram, beräknat som triglycerider, är omega-3 klassat som livsmedel. Dock rekommenderas omega-3 vid behandling av höga blodfetter och i flera andra europeiska länder används omega-3 som alternativ till kolesterolsänkande statiner. Den grundläggande rekommendationen från Livsmedelsverket och alla experter är att vi alla bör äta mer fisk. Det beror dels på att feta fiskar har högt omega-3 innehåll men även att de marina omega-3-fettsyrorna är mer kraftfulla än de vegetabiliska. I Aftonbladets papperstidning i dag uttalar sig Lars Rydén, professor em, som är delaktig i studien och hävdar att omega-3 är verkningslöst och att det är bättre att lägga sina pengar på fet fisk än kosttillskott. Samtidigt skriver han i en diskussion på Aftonbladets chatt under eftermiddagen att "Omega-3 fettsyror kan sänka triglyceridvärdena (ett av blodfetterna)". Det är samma professor som i Aftonbladet säger till läsarna att inte slösa sina pengar på Omega-3 oljor. I Aftonbladets chatt skriver även Lars Rydén att; "Vi studerade patienter som åt i början liksom i slutet av studien omkring 320 mg (0.3 grtam/dag). Trots att de med andra ord låg under rekommenderad nivå hjälpte inte det tillskott vi gav i kapselform. Det kan dock vara skillnad på att skydda individer med hög risk (diabetes och tecken på till exempel kranskärlssjukdom) och att förebygga ett första nyinsjuknande." Svensk Egenvård |
| Senast uppdaterad 2012-06-13 14:55 |




