PDF Skriv ut

Försäljningsstatistik för egenvårdsprodukter i Sverige 2013

 

Här finner du Försäljningsstatistik för egenvårdsprodukter i Sverige 2013

Svensk Egenvård presenterar, genom ett samarbete med Euromonitor International, den första heltäckande försäljningsstatistiken för egenvårdsbranschen.

- Nu äntligen kan vi visa pålitliga siffror på en av de vanligaste frågorna vi får, nämligen hur mycket branschen verkligen omsätter, säger Mats Nilsson, vd på branschföreningen Svensk Egenvård.

- Den svenska genomsnittskonsumenten spenderar mindre på egenvårdsprodukter än sin finska motsvarighet och betydligt mindre än norska konsumenter. Här ser vi en stor potential för fortsatt tillväxt på marknaden, säger Mats Nilsson.

-Samtliga produktkategorier växer stadigt med ett par procent om året. Sportprodukterna sticker ut som det segment med väldigt gynnsam tillväxt – en ökning med 55 % de senaste fem åren imponerar säger Mats Nilsson.

- Sverige har en stark tillväxt i jämförelse med övriga Europa, men har fortfarande en bit kvar för att komma upp i samma nivåer som grannländerna Norge och Finland. Branschen drar dock fördel av hälsotrenden bland konsumenter och i media, något som inneburit att man klarat sig bättre än många andra branscher efter den senaste finanskrisen, säger Stefan Anbro, Research Analyst på Euromonitor International.

Kosttillskott och vitaminer
Det såldes kosttillskott och vitaminer för 2 166 miljoner kronor i Sverige 2013, en ökning med 2,7 procent jämfört med året innan och med 24 procent jämfört med fem år tidigare.
- Vi ser hur branschen fortsätter att öka stadigt, om än inte i den rasande fart många trott. Svenska konsumenter fortsätter att ta ansvar för sin egen hälsa. Trenden för kosttillskott och vitaminer som ett personligt val är positiv, säger Mats Nilsson.


Viktkontroll
Förra året såldes det viktkontrollsprodukter för 587,6 miljoner kronor i Sverige, vilket innebär en ökning med 4,2 procent från året innan.
- Den allmänna hälsotrenden kombinerat med växande kunskap om hälsofördelarna för individen med en sund vikt kan bidra till den ökning segmentet visar, säger Mats Nilsson.


Växtbaserade läkemedel och produkter
Det såldes växtbaserade läkemedel och produkter för 2 116,6 miljoner kronor i Sverige år 2013, en ökning med 3,1 procent från året innan.
- Här dominerar starka svenska varumärken, varav de flesta dessutom är medlemmar i Svensk Egenvård. Kategorins stabila försäljningskurva uppåt visar att svenska konsumenter är sina favoriter trogna, säger Mats Nilsson.

Sportnutrition
Det såldes produkter i kategorin för 905,8 miljoner kronor år 2013, en ökning med 4,9 procent från 2012 och med 55 procent jämfört med fem år tidigare.
- Det finns en stadigt växande träningstrend i samhället och en ökad medvetenhet om sambandet mellan en bra kost och träningsresultat. Allt fler väljer också att lägga till något extra närings- och proteinrikt tillskott i samband med sin träning, säger Mats Nilsson.

För mer detaljer hänvisar vi till bifogat PM högst upp på denna sida.

 

Senast uppdaterad 2014-10-09 12:35
 

Kurser och mässor hösten 2014

Välkommen till höstens Egenvårdsakademi där ambitionen är att höja kunskapsnivån både i och om branschen.

Läs mer...

Ny uppdaterad branschriktlinje

Ny uppdaterad branschriktlinje

Nu finns Säkra kosttillskott till konsument 2014 att beställa!

Läs mer...

Medlemslogin

För att kunna ta del av alla information på sidan behöver du logga in.
Glömt lösen?

Hur bli jag medlem?

Ladda ner, skriv ut och skriv under de handlingar du finner nedan. Dokumentet ska sedan skickas till oss per post för att ansökningen ska kunna behandlas. Nya ansökningar behandlas på nästkommande styrelsemöte.

Medlemsansökan Mer info om ansökan

Tipsa en vän

Dela med dig av informationen på denna sida till dina vänner

** Din EpostadressDin väns Epostadress

Skriv ett personligt meddelande, frivilligt.

* Obligatoriska fält