PDF Skriv ut

Marknadsföring av egenvårdsprodukter

 

Svensk Egenvårds etiska regler slår fast att medlemsföretag skall följa de lagar, direktiv, förordningar och myndighetsföreskrifter som reglerar handeln med egenvårdsprodukter. De berörda lagarna är främst livsmedelslagen, läkemedelslagen och marknadsföringslagen. Medlemsföretag skall också följa de av Svensk Egenvård antagna branschriktlinjerna.

Svensk Egenvård har en etisk referensgrupp som diskuterar och föreslår ställningstaganden kring marknadsföringsrelaterade frågor. I de fall grova överträdelser förekommer på marknaden kan styrelsen besluta att anmäla ärendet till myndigheter eller domstol.

Tidigare var Svensk Egenvård huvudman för Rådet för Marknadsövervakning. Denna verksamhet är nu avvecklad. Protokollen finns i kolumnen till vänster.

 

Sociala medier och företagets ansvar

Juridisk checklista för marknadsaktiviteter av egenvårdsprodukter

Vägledning för gränsdragning mellan hälsopåståenden för livsmedel och medicinska påståenden


 

Senast uppdaterad 2014-10-09 12:46
 

Ny uppdaterad branschriktlinje

Ny uppdaterad branschriktlinje

Nu finns Säkra kosttillskott till konsument 2014 att beställa!

Läs mer...

Kurser och mässor hösten 2014

Välkommen till höstens Egenvårdsakademi där ambitionen är att höja kunskapsnivån både i och om branschen.

Läs mer...

Medlemslogin

För att kunna ta del av alla information på sidan behöver du logga in.
Glömt lösen?

Hur bli jag medlem?

Ladda ner, skriv ut och skriv under de handlingar du finner nedan. Dokumentet ska sedan skickas till oss per post för att ansökningen ska kunna behandlas. Nya ansökningar behandlas på nästkommande styrelsemöte.

Medlemsansökan Mer info om ansökan

Tipsa en vän

Dela med dig av informationen på denna sida till dina vänner

** Din EpostadressDin väns Epostadress

Skriv ett personligt meddelande, frivilligt.

* Obligatoriska fält