PDF Skriv ut

Marknadsföring av egenvårdsprodukter

 

Vägledning från Läkemedelsverket:
Vägledning för gränsdragning mellan hälsopåståenden för livsmedel och medicinska påståenden

Vägledningar från Svensk Egenvård: 
Sociala medier och företagets ansvar
Juridisk checklista för marknadsföringsaktiviteter av egenvårdsprodukter

Den 1 juli 2008 omvandlades direktivet för otillbörlig marknadsföring till svensk lag. Den svenska marknadsföringslagen harmoniserades med EU’s lagstiftning och därmed också i alla medlemsländer. Syftet med lagen är att främja konsumentens eller näringsidkarens behov av vederhäftig marknadsföring. I den nya lagen finns också ”svarta listan”, det vill säga affärsmetoder som under alla omständigheter är otillbörliga.

Marknadsföringen av hälsoprodukter regleras också i EU´s lagstiftning för läkemedel, livsmedel inklusive kosttillskott samt i EU´s förordning (1924/2006) om närings- och hälsopåståenden.

 

 

 

 

 

 

Senast uppdaterad 2014-11-20 13:39
 

Ny uppdaterad branschriktlinje

Ny uppdaterad branschriktlinje

Nu finns Säkra kosttillskott till konsument 2014 att beställa!

Läs mer...

Kurser och mässor hösten 2014

Välkommen till höstens Egenvårdsakademi där ambitionen är att höja kunskapsnivån både i och om branschen.

Läs mer...

Medlemslogin

För att kunna ta del av alla information på sidan behöver du logga in.
Glömt lösen?

Hur bli jag medlem?

Ladda ner, skriv ut och skriv under de handlingar du finner nedan. Dokumentet ska sedan skickas till oss per post för att ansökningen ska kunna behandlas. Nya ansökningar behandlas på nästkommande styrelsemöte.

Medlemsansökan Mer info om ansökan

Tipsa en vän

Dela med dig av informationen på denna sida till dina vänner

** Din EpostadressDin väns Epostadress

Skriv ett personligt meddelande, frivilligt.

* Obligatoriska fält